În acest articol, vom explica ce înseamnă un conflict de interese la locul de muncă și cum să recunoști dacă așa ceva se întâmplă în compania ta.

Gestionarea conflictelor de interese la locul de muncă poate fi delicată dacă angajații tăi nu înțeleg ce sunt acestea. Primul și cel mai important pas este prevenirea și informarea.

Ar trebui să le oferi angajaților tăi niște instrucțiuni care să definească ce este considerat conflict de interese și ce ar trebui să raporteze managerului lor sau departamentului de resurse umane.

Conflictele de interese pot apărea în orice loc de muncă și, dacă nu sunt gestionate corect, pot afecta performanța angajaților tăi și afacerea ta. Unele dintre ele pot avea chiar repercusiuni juridice pentru persoanele implicate.

Ce este conflictul de interese la muncă?

Un conflict de interese la locul de muncă poate fi definit ca situația în care o persoană devine nesigură din cauza unei ciocniri între îndatoririle sau responsabilitățile profesionale și interesele personale.

Un conflict de interese afectează capacitatea unui angajat de a lua decizii obiective, de a emite judecăți sau de a efectua acțiuni care să beneficieze compania pentru care lucrează sau clienții săi.

Un conflict de interese la locul de muncă poate fi cauzat de factori externi legați de prietenii, familie, avere sau alte interese egoiste.

Conflictul le periclitează capacitatea de a lua decizii obiective, de a emite judecăți sau de a efectua acțiuni care să beneficieze clienții sau angajatorii lor.

Conflictele de interese sunt cauzate frecvent de familie, prietenii, avere și interese egoiste.

Conflict de interese la muncă: exemple

Uite care sunt exemplele de situații în care poți întâmpina un conflict de interese la locul de munca:

Nepotism:

Nepotismul apare atunci când cineva cu o funcție de conducere își folosește poziția pentru a-și favoriza familia sau prietenii. Asta se întâmplă de obicei prin angajări nejustificate, promovări sau tratament preferențial. Colegii și șefii tăi pot fi și ei puși într-o situație neplăcută, deoarece ar putea ezita să-ți evalueze sincer prietenul sau membrul familiei.

Relațiile romantice dintre manageri și subordonați pot fi considerate și nepotism. Un conflict de interese la locul de muncă poate apărea atunci când tu, fiind într-o poziție de autoritate, ai o relație amoroasă cu un subordon direct.

Relații cu clienții:

Un alt exemplu este atunci când ai o relație cu un client al firmei. Poate fi o prietenie sau o relație romantică. Nu contează prea mult. Totuși, acelui client i se pot oferi anumite avantaje pe care alți parteneri de afaceri nu le-ar primi, ceea ce contravine intereselor angajatorului tău.

Concurența cu angajatorul:

Este considerat conflict de interese să creezi o firmă sau o companie care oferă aceleași produse sau servicii ca angajatorul tău. Integritatea ta nu poate rămâne intactă dacă ai o afacere paralelă care concurează direct cu produsele pe care le oferă angajatorul tău. Pentru a evita această problemă, multe firme solicită angajaților să semneze acorduri de confidențialitate (NDA) și acorduri de neconcurență (NCA).

Un alt exemplu de conflict de interese este atunci când tu ca angajat oferi consultanță sau furnizezi ajutor sau servicii unui concurent. Nu numai că îți prejudiciezi angajatorul ajutând o altă companie, dar ești și plătit pentru asta.

Utilizarea in interes personal a resurselor companiei (self dealing):

Utilizarea in interes personal a resurselor companiei este un tip de conflict de interese la locul de muncă care apare atunci când tu, desemnat să acționezi în numele companiei, acționezi în așa fel încât să te favorizezi pe tine din punct de vedere financiar, în detrimentul intereselor angajatorului tău. Iată câteva exemple:

  • Profitarea de oportunitățile companiei;
  • Convingerea unui client să cumpere mai multe produse pentru a-ți atinge obiectivele sau pentru a câștiga un comision mai mare;
  • Folosirea fondurilor companiei ca împrumut personal;
  • Tranzacționarea pe bază de informații confidențiale sau cumpărarea de acțiuni folosind informații privilegiate.

Alte exemple de conflict de interese la job

Mai sus, am definit câteva dintre cele mai comune exemple de conflict de interese la locul de muncă. Iată câteva exemple suplimentare de conflicte de interese care ar putea apărea la locul de muncă:

  • A omite dezvăluirea către companiei existența unei relații dintre tine și un potențial candidat;
  • Oferirea de servicii către unui client al companiei în timpul tău liber;
  • Angajarea part-time la o afacere ce concurează direct cu angajatorul tău principal;
  • Împărtășirea de informații confidențiale;
  • Acceptarea de bani sau bunuri în schimbul unor informații private despre compania pentru care lucrezi;
  • Profitarea de o oportunitate de afaceri pe care și angajatorul tău o urmărește;
  • Folosirea de informații confidențiale despre angajatorul tău pentru un câștig personal;
  • Raportarea către un manager care se întâmplă să fie prieten cu tine, sau un membru al familiei;

Cum eviți conflictele de interese la locul de muncă?

Nu e posibil să previi toate conflictele de interese într-o companie. Totuși, cel mai bun mod de a le descuraja este să te asiguri că angajații tăi sunt informați despre ce constituie un conflict de interese.

Uneori, angajații au nevoie de clarificări privind conflictele de interese.

Organizația ta ar trebui să includă în regulamentul intern un cod de conduită sau o politică privind conflictele de interese, care să abordeze problemele etice pe care le poate întâmpina un angajat. Acesta poate acoperi, de exemplu, modul în care angajații ar trebui să răspundă la mite, protecția datelor, informațiile confidențiale și preocupările legate de rețelele sociale.

Concluzie

Chiar dacă un angajat este conștient de un conflict de interese, trebuie încurajat să îl raporteze organizației tale. Crearea unor proceduri formale de raportare oferă angajaților un canal deschis de comunicare prin care își pot exprima întrebările.

Angajații nu percep întotdeauna conflictele de interese la locul de muncă. Este responsabilitatea ta să îi ajuți să identifice dificultățile etice și să ia decizii corecte.

Our team specializes in crafting tailored solutions to meet your unique challenges and goals, providing you with the expertise you need to succeed.

Schedule Free 15 minute consultation call