Atunci când angajezi un nou membru în echipa ta, e crucial să iei în considerare instituirea unei perioade de probă. Acest articol îți va oferi sfaturi pentru a face perioada de probă mai eficientă.

Ce este o perioadă de probă?

Perioada de probă reprezintă o perioadă de testare a noului angajat. Dacă această etapă de evaluare se încheie cu succes, atunci angajatul devine parte a echipei.

La începutul angajării, în timpul perioadei de probă, noul angajat poate fi eliberat de anumite obligații contractuale.

Implementarea unei perioade de probă îți oferă posibilitatea să te asiguri că noul angajat se potrivește cu afacerea și cu echipa ta. În același timp, angajatul poate aprecia oportunitatea de a valida decizia sa de a accepta noul loc de muncă.

Pe durata perioadei de probă, angajații pot fi concediați fără a fi nevoie de preavize obișnuite.

Cât de lungă este o perioadă de probă?

În general, perioadele de probă durează între trei și șase luni, dar durata poate varia în funcție de politicile țării sau ale companiei tale.

În Statele Unite, existența unei perioade de probă pentru angajați depinde de acordul dintre companie și angajat. Cu toate acestea, 90 de zile reprezintă perioada tipică de probă.

În Regatul Unit, nu există un termen de probă stabilit. Multe perioade de probă convenționale durează trei luni, dar pot ajunge la șase luni pentru pozițiile de conducere și la doar o lună pentru angajații cu contract.

În Uniunea Europeană, perioadele de probă sunt diferite de cele din țări precum SUA sau Canada, fiind, în general, mai scurte. Cu toate acestea, perioadele de notificare în Europa sunt adesea mai lungi.

În România, perioada de probă pentru un contract de muncă nedeterminat este de 3 luni.

Toate condițiile referitoare la perioadele de probă, inclusiv regulile privind extinderea acestora, trebuie specificate în contractele de angajare. Neglijarea informării unui angajat cu privire la prelungirea termenului său de probă poate duce la presupunerea că este un angajat cu normă întreagă și va cere mai multe drepturi.

Angajații pot fi confuzi în timpul perioadelor de probă dacă apare o problemă de comunicare. Îți recomandăm să îi informezi pe angajați cu privire la succesul sau nereușita perioadei de probă cu cel puțin o săptămână înainte de încheierea acesteia.

Care sunt beneficiile unei perioade de probă pentru companie?

  • Permite atât angajatorului, cât și angajatului să stabilească dacă relația de muncă este potrivită.
  • Stabilește așteptările de comportament pentru angajați și îi ajută să înceapă în forță.
  • Le oferă angajaților șansa de a verifica dacă au făcut alegerea corectă în privința noului coleg; în caz contrar, este ușor să îi concediezi.
  • Permite angajatorilor să evalueze noii angajați și să evite să păstreze pe cei care nu îndeplinesc cerințele postului.
  • Economisește resurse pentru afacerea ta (bani și timp).

 Sfaturi pentru o perioadă de probă eficientă

7 Tips for an Effective Probation Period

Întâlnire și verificări regulate

Îți recomandăm să organizezi întâlniri regulate cu angajații aflați în perioada de probă pentru a evalua performanța lor și a stabili obiective pentru perioada următoare. Aceste întâlniri pot avea loc săptămânal sau lunar, în funcție de stilul tău de management și de complexitatea postului.
Pe parcursul acestor întâlniri, angajatul poate ridica orice preocupări și întrebări, în timp ce tu îi poți oferi îndrumare și asistență.

Comunică des

Cultura organizațională, moralul și productivitatea pot fi influențate semnificativ de comunicarea eficientă cu angajații. Comunicarea eficientă menține echipele conectate și asigură un mediu de lucru bazat pe încredere.
Angajamentul angajaților este strâns legat de comunicarea eficientă cu aceștia. Când angajații primesc informațiile de care au nevoie pentru a-și îndeplini sarcinile eficient și au posibilitatea de a oferi feedback, se simt mai conectați, mai auziți și mai productivi, ceea ce îi determină să fie mai implicați în sarcinile lor zilnice.

Comunicarea este esențială, mai ales la începutul relației de muncă. Fii pregătit să comunici în mod activ cu angajații tăi noi, indiferent dacă discuți despre muncă sau aspecte personale.

Fii pregătit
Ca manager, ar trebui să fii mereu atent la angajații aflați în perioada de probă. E important să ai o listă clară cu sarcinile lor și să te pregătești pentru revizuirea și discutarea activității lor.
Stabilește în prealabil întâlnirile regulate de probă pentru a avea un proces eficient.

Atunci când te întâlnești cu angajatul pentru a discuta evoluția sa, asigură-te că te-ai pregătit în avans. Analizează activitatea angajatului înainte de întâlnire, pentru a identifica aspectele în care este proficient și cele în care trebuie să se îmbunătățească.

Documentează

Recomandăm folosirea unui formular de evaluare pentru fiecare întâlnire de probă pe care o vei avea cu angajații aflați în perioada de probă. Acest formular poate fi utilizat pentru a documenta obiectivele și pentru a urmări performanța.

Această înregistrare îi va reaminti atât angajatului, cât și managerului de aspectele care trebuie abordate la următoarea întâlnire de revizuire. De asemenea, îi poate motiva să se țină de acordurile convenite după discuție.

Feedback

Feedback-ul este esențial la începutul relației de muncă. Managerii ar trebui să ofere întotdeauna feedback angajaților noi și să planifice în mod regulat îmbunătățiri. Feedback-ul frecvent va asigura că angajatul nu dezvoltă obiceiuri dăunătoare și înțelege ce se așteaptă de la el.

Comentariile trebuie să fie exacte. Managerii ar trebui să evite generalizările, furnizând exemple concrete ale domeniilor în care angajații trebuie să își îmbunătățească performanța sau să își modifice comportamentul.

Pregătește-te pentru finalul perioadei de probă a noului angajat

După încheierea perioadei de probă, există în mod obișnuit trei rezultate posibile:

  • Angajatul trece și devine membru permanent al echipei tale.
  • Angajatul nu se potrivește, și tu decizi să îl eliberezi.
  • Noul angajat are nevoie de mai mult timp; în acest caz, poți să îi prelungești perioada de probă.

Dacă constați că angajatul nu a atins nivelul de performanță necesar pentru post, ai opțiunea să îl concediezi.

Our team specializes in crafting tailored solutions to meet your unique challenges and goals, providing you with the expertise you need to succeed.

Schedule Free 15 minute consultation call